Aug 14, 2009

MUNAJAT UNTUK HAMBA YANG MENDAMBAKAN KEDAMAIAN

Alhamdulillah, disebabkan ramainya sahabat-sahabat diluar sana yang berada didalam keadaan kedukaan, keresahan dan kebimbangan yang membelenggu diri. Terlintas dihati saya untuk berkongsi sedikit coretan yang diharapkan dapat membantu sahabat sekalian dalam mencari kedamaian dan ketenangan didalam menempuh perjalanan hidup yang panjang dan penuh dengan dugaan ini.. 
Diharapkan coretan ini dapat membantu sahabat sekalian untuk :

1. Mengubati luka dijiwa akibat daripada peristiwa silam
2. Melalui hari-hari yang mendatang dengan jiwa yang sentiasa tenang.
3. Menerima semua Qada’ dan Qadar dari Allah dengan syukur
4. Sentiasa berfikiran positif walau dalam keadaan apa sekalipun

ALLAH MAHA MENGETAHUI YANG TERBAIK UNTUK HAMBANYA

Firman ALLAH SWT dalam Surah Al-Baqarah : Ayat 216 yang bermaksud :

“ Dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu : dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan ALLAH mengetahui, tetapi kamu tidak mengetahui. “

Daripada ayat diatas ini dapatlah kita ketahui bahawa Allah SWT adalah Maha Mengetahui dalam semua perkara baik yang kita suka mahupun tidak. Kerana sesungguhnya kita hanyalah makhluk ciptaan Allah. Dan hanya Allah jua yang menentukan segalanya. Qada dan Qadar yang diputuskan Allah ini adalah yang terbaik untuk hambanya. Allah pastinya tidak akan mengabulkan hajat dan doa hambanya sekiranya ia membawa keburukan kepada kita kerana DIA Maha Mengetahui apa yang akan berlaku dimasa hadapan. Seperti Sabda Rasulullah SAW :

“Demi dzat yang diriku ada ditangannya, tiadalah Allah menentukan sesuatu keputusan kepada hamba-NYA yang mukmin melainkan akan membawa kebaikan kepadanya” (HR MUSLIM)

Mungkin Allah ingin menganugerahkan kepada kita sesuatu yang lebih baik daripada apa yang telah kita hilang dan mungkin juga Allah ingin mengelakkan kita daripada malapetaka yang lebih buruk. Oleh itu janganlah kita berasa dukacita atas apa sahaja yang berlaku kepada diri ini, terimalah Qada’ dan Qadar Allah dengan redha dan tawadu’ , pasti kita akan menjadi orang yang bersyukur.

HIDUP INI ADALAH PENGABDIAN KEPADA ALLAH SWT

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Ankabut: Ayat 2 &3 yang bermaksud :

“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami Beriman !, dan mereka tidak akan diuji(dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya, Kami telah menguji orang terdahulu daripada mereka, maka nyata apa yang diketahui Allah tentang orang yang sebenar-benar beriman “

Hidup kita ini tidak lain dan tidak bukan adalah untuk mengabdikan diri kepada Yang Maha Esa. Oleh itu, pastinya ia penuh dengan dugaan dan cabaran yang diberikan oleh Allah SWT. Semua dugaan ini juga menunjukkan kasihnya Allah kepada kita kerana Allah seakan-akan memberikan peringatan kepada kita supaya kita lebih mengingatinya. Peringatan ini juga dapat mengelakkan kita daripada terus tersesat jauh dari jalan Allah.

Sabda Rasulullah SAW : Ada dua perkara jika ada pada diri seseorang, maka ALLAH akan mencatatnya menjadi orang-orang yang bersyukur serta sabar dan jika tidak,ALLAH mencatat sebaliknya.

Barangsiapa dalam perkara agama dia melihat kepada orang yang lebih tinggi darinya, lalu dia mengikutinya. Seadangkan tentang hal dunia, dia melihat orang yang lebih rendah darinya, lalu dia bersyukur kepada ALLAH SWT atas nikmat yang telah diberikan. Allah akan mencatat orang ini sebagai orang yang bersyukur dan sabar. Begitu juga sebaliknya, ALLAh akan mencatat sebaliknya.
(HR Tarmizi)

Daripada hadis diatas, dapat kita simpulkan bahawa sekiranya kita menyangka ujian yang kita terima itu sungguh berat, pasti ada hamba lain yang menerima dugaan yang lebih teruk daripada kita. Contohnya : “Penduduk di Gaza yang sedang menghadapi peperangan dengan tentera Zionis Israel sekarang ini”. Dan sekiranya kita merasakan telah banyak beribadah dan membuat amal kebajikan, pasti masih jauh jika ingin dibandingkan dengan keimanan para sahabat, malahan jika dibandingkan dengan para wali ALLAH pun bagai langit dan bumi..Subhanallah..

Kesimpulannya, ingatlah bahawa dunia ini adalah siri ujian dan Tarbiyyah daripada Allah SWT termasuklah dugaan yang kita terima. Janganlah kita sesekali mendurhakai Allah, hadapilah ia dengan penuh ketaatan dan keredhaan bagi menunjukkan kesyukuran kita terhadap semua nikmat dan rahmatnya…

DUGAAN DAPAT MENCUCI DOSA DAN MENGANGKAT DARJAT

Sabda Rasulullah :  

“Tiada sesuatupun yang menimpa seseorang muslim dari susah hati, dukacita, penat dan penyakit yang berterusan, tidak pula dengan kesedihan dan kesakitan, hinggakan kepada tusukan duri, melainkan dihapuskan dengannya Allah dosa hamba itu” (HR AL-BUKHARI & MUSLIM)

Daripada hadis diatas, dapatlah diketahui bahawa daripada sekecil-kecil kesulitan seperti tusukan duri hinggalah menghidap sakit yang teruk seperti kusta merupakan salah satu cara Allah menyucikan dosa dan kesalahan kita. Dugaan ini dapat membersihkan jiwa dan mengangkat darjat kita, contonya : selepas mendapat bala, Allah mengangkat darjat kita sekiranya kita menjadi seorang Islam yang lebih baik dari dahulu.

JANGAN BERPUTUS ASA DARI RAHMAT ALLAH SWT

Firman Allah SWT dalam Surah Yusuf : Ayat 87 yang bermaksud :

“Dan janganlah kamu berputus asa dari Rahmat ALLAH. Sesungguhnya tiadalah yang berputus asa dari rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir “.

Pastinya ramai diantara kita yang pernah berputus asa terhadap sesuatu perkara, saya sendiri pernah melalui saat-saat seperti itu. Jika dilihat dari ayat diatas, Allah telah melarang kita daripada berputus asa daripada rahmatnya. Oleh itu, apabila kita menghadapi sesukar manapun sesuatu masalah itu, berusahalah kita untuk menyelesaikannya, pertolongan Allah pasti akan tiba sekiranya kita betul-betul sabar seperti Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah : Ayat 214 yang bermaksud :

“Bilakah datangnya pertolongan ALLAH ? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada Agama Allah).

Dan juga Sabda Rasulullah :

Akan dikabulkan (doa) seseorang kamu selama dia dia tidak terburu-buru, sehingga dia mengatakan : Aku sudah berdoa tetapi tidak dikabulkan bagiku. (HR BUKHARI,MUSLIM,ABU DAUD & AT-TIRMIZI)

Ingatlah sahabatku, semua masalah itu pasti ada jalan penyelesaiannya, janganlah kita mengambil jalan mudah dengan berputus asa sahaja. Berusaha dan bertawakallah kita kepada Allah SWT, semoga kita semua termasuk didalam orang-orang yang sentiasa didalam rahmat ALLAH..amin ya rabbal alamin..

KEBAHAGIAAN PASTI DATANG SELEPAS KEDUKAAN

Firman Allah SWT dalam Surah An-Nasrh : Ayat 5&6 yang bermaksud :

“Oleh itu(tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesusahan disertai kemudahan “

Dan Sabda Rasulullah SAW :

“Dan ketahuilah bahawa kemenangan itu terhasil sesudah kesabaran, dan kelapangan itu mencul sesudah kesusahan. Dan ingatlah bahawa bersama kesulitan itu sentiasa akan timbul kesenangan” (HR IBNU ABBAS).

Ingatlah sahabat-sahabat ku bahawa sesungguhnya kesenangan yang kita kecapi sekarang ini tidak akan selamanya. Begitu juga selepas sesuatu kesusahan yang menimpa diri kita, pastinya ada kesenangan selepas itu sepertimana Firman Allah dan Sabda Rasulullah SAW diatas. Oleh itu hendaklah kita sentiasa berfikiran positif dan sentiasa ingat kepada Allah SWT apabila sesuatu musibah menimpa kita. Ingatlah pada janji-janji Allah ini,pastinya kita akan sentiasa berasa tenang dalam menghadapi apa jua yang perkara dihari yang mendatang.

-SAHABATKU, renung dan fikirkanlah tulisan saya yang tidak seberapa ini, sebarang komen amatlah dialu-alukan. Semoga anda semua menemui kedamaian itu seperti mana saya telah menemuinya. Selepas melalui pelbagai dugaan didalam hidup yang serba mencabar ini, akhirnya Allah SWT menunjukkan jalan kepada hamba yang mendambakan kedamaian ini.

Insyaallah, semoga kita semua dapat bermuhasabah diri dengan tulisan ini, bagi menguatkan diri dan ikatan kita kepada Allahu Taala..INSYAALLAHU TAALA..AMIN...

-Al-Faqir Ilallah-


5 comments:

sham said...

masih mencari kedamaian... ikhlas, baru-baru nih jek aku mendekatkan diri dan menjaga solat... thanx for the info jamal...

Ir. Jamal said...

Alhamdulillah..sejuk perut ibu mengandungkan kita..:-)

Anonymous said...

Terima kasih dgn info ini. Saya sentiasa membacanya ketika sy mula rasa utk mengalah. Alhamdulillah ianya sedikit sebanyak menaikkan smngt saya. Mintak izin penulis utk copy info ini utk di abadikan dalam nota sy. sbgai kata2 semangat utk memperkuatkan kepercayaan hati ini yang sll goyah. seekDtruth

Ir. Jamal said...

Silakan dicopy untuk manfaat bersama..:-)

Anonymous said...

Ingin rasanya tetap bersabar,,,tapi saya manusia dhoif yang terkadang kurang sabar,,,mohon do'anya selalu agar Allah S.W.T memberikan kesabaran yang luas kepada saya..amin