Aug 12, 2009

Wirid & Jurus Khatamun Nubuwwah



Diantara dua bahu nabi SAW ada cap kenabian (Khatamun Nubuwwah)

Dari kitab (Kifayatul Muhtaj bagi bicara israk&mikraj m/s 4) diceritakan..ketika nabi sedang berada ni Hijir Ismail( Baitullah)..datang malaikat Jibrail dan Mikail, dan dibelah dada nabi dari pangkal leher hingga ke bawah perut, dan disucikan hati nabi dan dibasuh jantung nabi dengan air zam-zam 3 kali..dan kemudian dimaterikan antara dua belikat Rasulullah dengan Khatamun Nubuwwah..

Dari kitab Madarijus Suud..syarah ala Maulid Barzanji m/s 51&52...(cap kenabian) ialah daging atau lemak yang hitam (nampak timbul) bercampur kekuningan(seperti urat), kelilingnya itu ade bulu-buluan(bulu roma) yang beriring-iringan seolah-olahnya bulu kuda (halus), berkata Alamah Zurqani dalam kitab AlMawahidunyah syarah ‘ala Syamail, tertulis dalam segitiga itu,

” Allah Tunggal Ia, Tiada Sekutu BagiNya, Muhammad,HambaNya,RasulNya,” dan di luar segitiga itu pada arah kanan , “Hadaplah Hai Muhammad sekira-kira engkau mau (Hadaplah atau Pergilah ke mana engkau mau) dan di sebelah kirinya pula, “Sesungguhnya engkau Muhammad dibela atau dibantu,”




Disokong dengan Hadith..

Berkata hadrat Imam Thirmizi RA, barangsiapa berwudhu’lalu melihat ia(ini khatam) diwaktu subuh,nescaya akan dipelihara akan dia ALLAH Taala sampai petang.sesiapa melihat ia di waktu maghrib,nescaya memelihara dia akan ALLAH Taala sehigga waktu subuh,dan barangsiapa melihat ia ketika awal bulan(nampak anak bulan),nescaya memelihara akan dia ole ALLAH Taala sampai akhir bulan,dan barang siapa melihat ia akan awal tahun(nampak anak bulan),nescaya memelihara akan dia oleh ALLAH Taala sampai akhir tahun dari bala dan bencana,dan barangsiapa melihat ia ketika bermusafir,nescaya jadilah safar itu diberkati ALLAH Taala keatasnya,dan barangsiapa mati pada demikian tahun,mengkhatamkan(mengakhirkan) oleh ALLAH Taala baginya dengan iman bahkan aku (Tharmizi) berharap akan ALLAH Taala,bahawasanya barangsiapa melihat ia(ini khatam) dengan benar cintanya akan Nabi SAW,dengan kepercayaan iman yang benar, dengan umurnya yang satu sahaja,memelihara ALLAH Taala akan seluruh apa yang tidak disukai sampai ia bertemu akan ALLAH Taala. (syarah Barzanji m/s 52)

Dari as-Sa’ib bin Yazid r.a telah berkata:

“Ibu saudaraku telah membawa aku kepada Rasulullah SAW. Maka dia berkata: Ya Rasulallah, anak saudaraku ini telah jatuh sakit, maka Baginda menyapu kepalaku dan mendoakan keberkatan padaku, kemudian Baginda mengambil wudhu’ maka aku pun minum air wudhu’nya. Kemudian aku bangun di belakang Baginda maka aku lihat satu cop yang terdapat antara bahu Baginda.” (H.R Bukhari)

Berkata al-Qurtubi: Hadith-hadith sahih bersepakat menyebut bahawa cap kenabian adalah sesuatu yang jelas kemerahan terdapat pada bahu kiri Baginda. Sekurang-kurang kadarnya adalah sebesar telur merpati dan sebesar-besarnya sebuku tangan.


AMALAN

Dari ayahandaku.Bahawasanya ketika beliau mengambil Ijazah Selempang Merah dari KIYAI SALLEH @ Panglima Salleh,Muar. Beliau telah diijazahkan juga sekali amalan zikir Khatamun Nubuwwah ini.Kemudian selepas berjumpa guru-Nya yg lain,yg Hafiz lg Alim. Guru tersebut telah menambah BISMILLAHIL AZIZIL QAHHAR untuk dibacakan sebelum memulai zikir ini. Amalan zikir ini jika diamalkan ia, InsyaAllah dapat digunakan untuk merawat diri sendiri dari segala penyakit dengan menukarkan zikir ini kepada JURUS KHATAMUN NUBUWWAH...



sedikit perkongsian dahulu..

Wallahu A'alam

63 comments:

Anonymous said...

Assalamaulaikum.. minta info sikit tentang cara nak amal nya . jAZAKALLAH..
KARKUZARI_03@YAHOO.COM

jamal said...

dimulai dgn BISMILLAHIL AZIZIL QAHHAR...then sambung dgn wirid khatamun nubuwwah...amalankan setiap masa..insyaAllah ada natijahnya nnt...

untuk buat jurus pula..complicated sikit..saya belum ahli untuk mengijazahkannya...

Anonymous said...

Salam syiekh..
Mohon izin untuk mengamalkannya..

Rusli.

Ir. Jamal said...

SILAKAN SYEIKH...

Anonymous said...

syeikh minta ijazahan wirid juga jurusan khatamun nubuwah ini jazakallah mz9071@yahoo.com.my

Anonymous said...

assalamualaikum syeikh...

saya ada belajar ilmu yang berkaitan dengan gerakan panca murni. di akhirnya disudahi dengan doa khatamun nubuwwah ini....sebagai penutup. Bolehkah saya terus debgan amalan tersebut. yang keduanya....saya menjadikan doa khatamun ini sebagai wirid saya dan juga dibaca dalam doa....bagaimana pendapat tuan syeikh...Hasrin kota tinggi johor

Anonymous said...

assalamualaikum tuan syeikh....

Satu lagi soalan nak ditanyakan iaitu saya pernah diberikan ilham dengan izin Allah untuk menghantar jurus dengan ayat kaaf haa yaa ain shad dan haa mim ain sin qaf sewaktu sedang berdepan denga aduwullah yakni pelajar saya yang dirasuk (histeria). Adakah saya boleh terus menggunakan jurus itu sedang saya tak pernah mempelajarinya secara nyata dan apa yang terjadi ianya berhasil....minta pandangan wallahu aalam. Hasrin kota tinggi

Jamal said...

InsyaAllah..silakan wahai saudara-saudaraku untuk mengamalkannya..benda yang baik seperti ini haruslah dikongsi dan disebarkan..

tetapi haruslah sentiasa diingati, didalam kita bertawassul dengan Khatamun Nubuwwah Rasulullah SAW ini, Sesungguhnya hanya Allah SWT sahajalah yg berkuasa,dan kepadanya sahajalah tempat kita memohon..adapun bertawassul kita dengan Khatamun Nubuwwah ini adalah sekadar untuk mengambil keberkatan dari nabi kita Rasulullah SAW...

Berkenaan pengamalan tanpa ijazah,seharusnya kita dapat mencari Syeikh yg ahli dalam amalan ini untuk menerangkan dan mengajarkan amalan Jurus atau sebagainya..kerana ia sudah mencapai Maqam yg tinggi untuk diamalkan..tetapi jika dijadikan sebagai zikir atau doa harian..sy kira ia tidak menjadi masalah untuk diamalkan..tetapi haruslah difahami maksudnya dan mengetahui asal usul sesuatu amalan tersebut..Wallahu A'alam

Anonymous said...

Assalamaulaikum..tuan sheikh.. minta ijazah izin amal amalan zikir Khatamun Nubuwwah ini kepada saya--azammy56@yahoo.com

Ir. Jamal said...

Waalaikumussalam..Silakan Syeikh..Ana Ijazahkan secara Ijazah Am kepada saudara-saudara semua..InsyaAllah..

Anonymous said...

trima kasih banyak atas keikhlasan ijazah ilmunya...smoga dilimpahkan berkah rahmat dan hidayah n rezeki yang banyak oleh ALLAH SWT dengan berkah Ya Sayyidi Ya MUhammad Rasulullah SAW...

Ir. Jamal said...

INSYAALLAHU TAALA..
"sampaikanlah olehmu walaupun sepotong ayat"..

Semoga kita semua mendapat manfaat..Amin

USE, SHARE and BUILD. said...

Assalamaulaikum..tuan sheikh.. minta ijazah izin amal amalan zikir Khatamun Nubuwwah ini kepada saya hamizan

Ir. Jamal said...

WAALAIKUMUSSALAM...InsyaAllah..Silakan

Ahmad Kamal Hafizullah Bin Sidek said...

salam syeikh,minta ijazah dr tuan syeikh akan zikir2 yg elok ini..

Ir. Jamal said...

Wa'alaikumussalam Syeikh...InsyaAllah ana ijazahkan zikirnya..silalah diamalkan..Hakikatnya Allah jualah yang memberi bekas..Amin

rahmad indra sanjaya said...

assalamu'alaikum syeikh mohon di ijazahkan kpd saya zikir ini,,,
mohon do'a nya juga agar mendapat keberkahan dalam mengamalkannya,,,

Anonymous said...

Salam syeikh...saya minta izin utk diamalkan wirid

dr: Helmi Jaafar

Anonymous said...

Salam Sheikh, saya mohon ijazah.

Anonymous said...

As salam,
Mohon izin untuk di ijazahkan dan di amalkan oleh saya ibnu ahmad

Anonymous said...

Assalammualaikum ya syeikh apakah ijazah doa ini dihalalkan bagi saya untuk mengamalkannya.Dan saya minta doa restunya semoga berhasil dan bermanfaat bagi saya,keluarga dan orang lain.wassalam

Anonymous said...

Assalamualaikum ya syeikh mohan ijin mengamalkannya dan minta doa restunya spy berhasil berguna untuk saya,keluarga dan orang lain....rajabiamuhammad@yahoo.com
31 july 2011 23:25

Anonymous said...

Assalamualaikum syeikh jamal, saya mintak restu untuk mengamalkannya selepas setiap solat fardhu. Moga hidup tuan syeikh dirahmati ALLAH di dunia dan akhirat - fakharul

Anonymous said...

minta izin,dan restu untuk save..

Ir. Jamal said...

Silakan wahai saudara-saudaraku sekalian..Semoga ianya digunakan untuk tujuan kebaikkan..InsyaAllahu Taala..AMIN

Anonymous said...

Assalamu'alaikum,
syekh saya minta ijin,ridho dan ijazahnya untuk mengamalkan amalan yang ada di site ini, dan kalau boleh saya tau siapa guru2x syekh tuk saya tawasuli,terima kasih sebelumnya,semoga syekh slalu dalam rhido-NYA.

Ir. Jamal said...

Waalaikumussalam,

InsyaAllah, silakan diamal untuk tujuan kebaikkan. Sanad untuk amalan ini ialah dari saya JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR dan ayahanda saya ABU BAKAR BIN MD NOH, kemudian dari HAJI MOHD SALLEH BIN ABDUL KARIM (PANGLIMA SALLEH SELEMPANG MERAH).

musafirdunia said...

salam tuan. minta diijazahkan kepada saya untuk amalan seharian. saya abdul muttaqin bin saharom dari taiping, perak.

musafirdunia said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam tuan... minta diijazahkan kepada saya unutuk amlan seharian agar sahir yang saya alami dapat disembuhkan

Perantau said...

Assalamualaikum wr wb
Tuan Jamaluddin.....Izn untuk mengamalkan zikir khotmunnubuwwah diatas ...

Anonymous said...

salam tn. dgn rendah diri saya sentiasa amalkan selawat nariyah. sehingga pernah mimpi melihat Khatamun Nubuwwah. apa hikmahnya? jika ada jawapan atau pendapat sila email ke ilhamminda@yahoo.com.

Anonymous said...

As'salam tuan syeikh..mohon izin untuk cara mengamalkan zikir Khatamun Nubuwwah..emel ke paejai5255@yahoo.com

yusredwhite said...

Salam ya sheikh///...izinkn ana...

Norman Bin Ishak said...

Assalamualaikum Syeikh,,mohon ijazah y untuk di amalkan...."ALLAHUMMA SHALLI ALAA SAYYIDINA MUHAMMAD, WA AALIHI WA SHAHBIHI WASALLIM"

Anonymous said...

assalamualaikum ya syeikh.....alhamdulilah saya merupakan pengamal perubatan ISlam dan menggunakan khatamun nubuwwah da dijadikan bacaan doa setiap lepas solat.......

Ir. Jamal said...

Waalaikumussalam....ALHAMDULILLAH

yusner said...

assalamu alaikum, ulun minta ijin untuk diamalkan

yusner said...

assalamu alaikum, ijin untuk mengamalkannya.

ismail azman said...

assalamualaikum. apa khabar saudara ku, sy ismail nak minta izin untuk amal kan nye, boleh ke ijazah kan sy, dan mcmana nak amal kan nya. mohon tunjuk ajar saudara ku..
Arwah Datuk sy pernah cerita bahawa dia dulu pernah belajar dgn kiyai salleh masa di muar, sy menyesal sebab sy tak pernah minta dia untuk ajar sy_ ismail.norah@gmail.com.

ismail azman said...

assalamualaikum. apa khabar saudara ku, sy ismail nak minta izin untuk amal kan nye, boleh ke ijazah kan sy, dan mcmana nak amal kan nya. mohon tunjuk ajar saudara ku..
Arwah Datuk sy pernah cerita bahawa dia dulu pernah belajar dgn kiyai salleh masa di muar, sy menyesal sebab sy tak pernah minta dia untuk ajar sy_ ismail.norah@gmail.com.

ismail azman said...

Assalamualaikum saudara ku, apa khabar. sy ismail mintak ke izinan untuk amal kan dan minta di ijazah kan kepada sy, mintak panduan mcmana untuk amal kan nya. Arwah datuk sy hj nahar asal dari parit tiram pernah cerita yg dia dulu pernah berguru dgn kiyai salleh juga dpt ijazah selempang merah.. sy menyesal lah sebab sy tak rebut peluang untuk belajar dgn dia masa dia hidup dulu..

Abah said...

Assalamualaikum tuan.
Saya mohon untuk d amalkan semua amalan2 yg tuan papar kan d blog tuan ini. Moga tuan d rahmati Allah.. Amin.

jabar said...

Assalamualaikum tuan,
saya mohon izin untuk di amalkan dan mintak diijazahkan kpd saya,moga tuan di rahmati Allah...

Anonymous said...

Aswt. Izinkan saya untuk amalkan amalan ini.

Anonymous said...

mohon keizinan amalan wirid khatamun nurbuah dari saudara memulai dari bismillahil azizil qahhar

Anonymous said...

Assalam, mohon izin ijazah dan amalannya agar bermanfaat dgn izin Allah swt. Amin.

Unknown said...

Mohon izajahkan kepada saya untuk pengamalan

Unknown said...

Assalamualaikum tuan sheikh ..
Mohon ijazahkan kepada saya khatamun nubuwwah serta Bismillah Aziz Qahhar ..

Unknown said...

Jika tdk tahu hujung jatuhnya.. dimana harus diletak satu2 amal.. dimana arah tujunya.. jgn sekali2 diamal.. jgn sekali meminta ijazah.. jika dari pguruan susur galur Kiayi salleh pasti mereka mngajar tapak2 asas dulu.. jika benar2 faham barulah dibenarkan, diijazahkan beramal dgn wirid ini.. Salammm

Unknown said...

Assalamualaikum.. Jika tdk tahu dimana hujung jatuhnya.. tapak2 asas kaitan2nya.. jgn sesekali diamal.. jgn sesekali diminta ijazah atau memberi ijazah.. di perguruan Kayie salleh dn susur galurnya.. pasti mengajar tapak2 asasnya dan pastikan ianya difahami barulah amalan ini di beri di benarkan mengamalnya.. Jgn mengandaikan perkara yg kita tdk tahu

Anonymous said...

Asalammualaikum tuan.. mohon ijazahnya untuk belajar ilmu ini.. dari saya mohd fais nor. . Semoga tuhan merahmati saudara..

rezuan al filfilani said...

Salam Syeikh..mohon ijazah amalannya..Semuga Allah SWT merahmati Syeikh sekeluarga...

Unknown said...

Qabiltu ijazah nya...

Unknown said...

Qabiltu

Unknown said...

Mohon izin ye tuan

Hilmy said...

Asalammualaikum tuan.. mohon ijazahnya untuk belajar ilmu ini.. dari saya Ahmad Hilmy Agir. . Semoga tuhan merahmati tuan.

Hilmy said...

Asalammualaikum tuan.. mohon ijazahnya untuk belajar ilmu ini.. dari saya Ahmad Hilmy Agir. . Semoga tuhan merahmati tuan.

Hilmy said...

Asalammualaikum tuan.. mohon ijazahnya untuk belajar ilmu ini.. dari saya Ahmad Hilmy Agir. . Semoga tuhan merahmati tuan.

Hilmy said...

Asalammualaikum tuan.. mohon ijazahnya untuk belajar ilmu ini.. dari saya Ahmad Hilmy Agir. . Semoga tuhan merahmati tuan.

Hilmy said...

Asalammualaikum tuan.. mohon ijazahnya untuk belajar ilmu ini.. dari saya Ahmad Hilmy Agir. . Semoga tuhan merahmati tuan.

Unknown said...

assalamualaikum sheikh minta diijazahkan zikir ini..

Anonymous said...

Qobiltu saya izin utk amalkan