Oct 19, 2009

MAULID NABI

Ulasan mengenai sambutan maulidur rasul dikalangan Ahli Sunnah Waljamaah oleh Syeikh Nuruddin Al-Banjari. Ulasan untuk khutbah Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat



KHUTBAH NIK AZIZ

Perhatikanlah betul2 apa yg dikatakan oleh Nik Aziz.Dia telah menyamakan Rasulullah SAW sebagai "BUDAK KAMPUNG". Sanggupkah anda mengatakan junjungan kita Nabi SAW sebagai budak kampung yg tidak ada kaitan dengan kita. Sedangkan tanda-tanda kenabian telah kelihatan sejak kelahiran Nabi SAW. Wahai sahabatku sekalian, fikirkanlah apa yg saya kongsikan ini, masing-masing pasti dapat menilai pandangan mana yg lebih kuat hujahnya.Semoga kita semua mendapat syafaat dari Rasulullah SAW, insyaAllahu Taala,Amin ya Rabb..




ULASAN SYEIKH NURUDDIN 1





ULASAN SYEIKH NURUDDIN 2

2 comments:

anakberingin said...

Nabi Muhammad s.a.w adalah kekasih Allah,, makhluk pilihanNya..

Mana buleh sama budak kampung dgn baginda s.a.w.. malah kite sebagai umatnya mengambil atau memberi nama kepada anak2 lelaki kite sebagai Muhammad kerana membesarkan baginda S.a.w serta dgn harapan mudah2an anak2 kite menjadi manusia sptmna nabi muhammad s.a.w

cthnya.. ada banyak manusia bernama Mahathir. adakah sama dgn Tun Dr Mahathir mantan PM kite... begitu juga ada banayak manusia bernama Nik Aziz. Adakah sama dgn TGNA Nik Aziz...

wallahua'lam..

wassalam

Anonymous said...

Firman Allah yang bermaksud: "Dan tidak Kami utus engkau wahai Muhammad, melainkan untuk membawa rahmat kepada seluruh alam." (Surah al-Anbiya, ayat 107)

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya." (Surah al-Ahzab: 56)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Sesiapa di kalangan umatku yang berselawat sekali ke atasku, Allah SWT akan tulis 10 kebajikan."

Cuba Kita berpikir sejenak kenapa di dalam Al Quran & Hadis banyak menyebut tentang Nabi Muhammad. Tentang kelebihan berselawat kepada baginda. Walhal di dalam sembahyang pun kita berselawat kpd baginda.
Kenapa?
Kenapa sekali pon dalam solat kita berselawat kpd baginda?
Sudah tentunya Baginda SAW merupakan insan terpilih di sisi Allah SWT.
Merupakan contoh UNGGUL untuk diikuti umat manusia..saya,awak,dia,kamu dan semua....!
Sama ke dengan kita? Boleh ke?
Wallahua'lam...
*Alhamdulliah...Penjelasan dari SYEIKH NURUDDIN dpt membuka minda saya utk berfikir...

seekingthetruth